onsdag 11 september 2013

Tim på äventyr

Igår var det dags för Tim att få åka på äventyr, färden gick ända ner till Motorstadion. Men det var två år sedan han åkte transport senast och säkert tre år sen han var på motorstadion och blev riden.

Lastningen gick över förväntan och han var inne i transporten på 5 min. Visst tyckte han att de var lite läskigt men han fann sig ändå i situationen och vi började rulla. Avlastningen gick bra den med och jag ledde runt honom en stund o lät honom kolla in omgivningen. Då han var relativt cool så blev det att slänga på utrustningen och sätta sig upp. Elin red honom först och han skötte sig riktigt bra trots att det fanns mycket saker att kika på. Han fick galoppera och sträcka ut sig ordentligt. När jag väl satt upp var det en riktigt trött och svettig kille så jag bara kände lite på honom i alla gångarter sen fick det vara nog och dags för hemfärd. Klockan var då 18…
Sen började Tim krångla och vi anlände till stallet 20:10. 

        

Hästen verkligen vägrade att gå in i transporten hur vi än gjorde. Lugnt och fint med mutor, argt och under tvång, med lina, med täckt huvud och med hopplöshet. Inget fungerade! Men det som fungerade sämst var givetvis ilska. 
Vid ett tillfälle var han så gott som inne i transporten men slängde sig ut igen och stegrade och kom lös. Så en något hispig häst knallade på elljusspåret igår kväll med mig efter sig. Efter ca.1 km lyckades jag springa ifatt honom och få med honom tillbaka. Herregud! Vågar inte ens tänka på vad som skulle kunnat hända om jag inte lyckats få fatt i honom…

Man kan ju tro att hästen nu skulle knalla in i transporten men icke. Efter kanske 20 min till kom Ida med mer mutor och en hink med kraft gjorde susen och efter många om och men fick vi med oss Tim hem. 

Men skam den som ger sig! Nästa vecka gör vi ett nytt försök igen och hoppas att det går smidigt hela vägen. 

             


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar