tisdag 28 augusti 2012

EN LITEN DRÖM

Sista tiden har jag funderat mycket på en dröm jag haft sen jag var liten, nämligen att ha egen häst.
Egentligen så har jag det väldigt bra och förmånligt som jag har det nu, men det är ju ändå inte samma sak som att ha sin alldeles egna häst.

Visst det tar mycket tid att ha egen häst men tid finns det ju gott om i mitt liv.
Tanken att stallägaren och jag ska hjälpas åt lite med mockning åt varandra så att man kan få en hästfridag per vecka vilket ju kan vara skönt.

Sen är det ju alltid det här med pengar, att ha häst kostar ju en hel del och innan jag bestämmer mig så känner jag att jag vill ha koll på alla kostnader i alla fall så gott det går.

Jag har räknat på följande kostnader;

Stallhyra inkl. Strö, Hö, in- och utsläpp och täckning samt tillgång till gräspaddock - 1 000 kr/mån
Kraftfoder + mineraler ca. 250 kr/mån
Hovslagare ca. 1 000 kr var 7:e vecka (ca.570kr)
Försäkring 8 135 kr/år (ca. 680 kr/m)
Avmaskning 600 kr/år (50 kr/m)
Vaccination  600 kr/år (50 kr/m)
Träning och övriga kostnader 1 000 kr/m
Totalsumma: 43 192 kr/år ca. 3600 kr/m

Hmmm....sen ska visst hästskrället inhandlas också samt lite utrustning.
Påpeka gärna om jag glömt något eller tänkt helt fel ang. någon kostnad.

På bilderna ser ni vad det lutar åt för typ av totto, är helt såld på skäckar :-)
Ja ja vi får se hur det blir, vad det blir och om det blir....




2 kommentarer:

  1. Du måste juh ha hästen i Gållösa då förstår du väl ;)

    SvaraRadera
  2. Nej kära syster skaffa inte nåt hästskrälle!! Du hinner helt enkelt inte med det, om inte de räcker för att få dig att skippa dem tankarna så får du ju även mindre pengar till väsentliga saker såsom sprit o övrig shopping!!!

    SvaraRadera